Donka Stančić: Nikome nije smelo da padne na pamet da se tu gradi garaža
Stanari Tanurdžićeve palate u centru Novog Sada odlučili su da pokrenu sudski postupak protiv Grada Novog Sada, kako bi rešili probleme nastale usled izgradnje podzemne garaže u Ulici Modene, a što je dovelo do oštećenja stanova i prostora unutar zgrade. Angažovanje advokata i obraćanje sudu predstavljaju kulminaciju problema koji traju od početka radova pre gotovo dve godine kao i zabrinutosti stanara da im neće biti nadoknađena šteta usled građevinskih radova.
Kako VOICE saznaje, stanari su se odlučili na sudski postupak iz nepoverenja prema gradskim institucijama i koncesionaru, koji je angažovao sopstvenog veštaka za procenu štete. U Tanurdžićevoj palati ukupno je 60 stanova i 20 lokala, i skoro svi će biti tužioci kroz postupak koji će voditi stambena zajednica.
„Kada smo se žalili pre više od godinu dana Gradu, rekli su nam da su dolazili građevinska inspekcija i ljudi iz Zavoda za zaštitu spomenika. Bili su tu i predstavnici Uprave za građevinsko zemljište i investicije, koja u ime Grada kao investitora nadgleda radove, kao i drugih službi. Ono što smo u osnovi dobili kao informaciju na kraju je da je koncesionar angažovao veštaka pre početka radova koji je snimio stanje radova, kao i da oštećenja nisu zabrinjavajuća s obzirom na to da je zgrada jako stara i da će sve biti sanirano nakon radova, jer će se ponovo obići i imati presek stanja“, navodi za VOICE Sofija Topalov, stanarka Tanurdžićeve palate.
Ona kaže da nije videla te zapisnike od obilaska zgrade i da se više puta raspitivala kod komšija šta se dešava, ali se brine da će na kraju morati sami platiti popravke svojih stanova i zajedničkih prostorija. Prema njenim rečima, tokom radova na podzemnoj garaži u njenom stanu su se najpre pojavile manje pukotine u jednom delu sobe u stanu, a potom i na drugim mestima. Oštećenja su vidljiva i u većini drugih od 60 postojećih stanova.
„Oštećene su i vodovodne instalacije, električni sistemi, struja. Konkretno, u podrumu zgrade postoji takođe ozbiljan problem. Bitno je pogledati kakvi su projektni nacrti zgrade, šta je trenutno realizovano, a šta nije. Inobačka je uradila to početno veštačenje, ali dobar deo stanara se odlučio da, mimo delovanja stambene zajednice, sam angažuje veštake kako bi se uradila procena štete u stanovima“, priča jedan od vlasnika stana. Kako nam je objašnjeno, zvaničnih izjava iz stambene zajednice Tanurdžićeve palate još uvek nema jer stanari “ne žele da umanje šanse za postizanje vansudskog poravnanja i dogovora o saniranju štete pre početka suđenja”. Ipak, jedan deo njih je potvrdio za VOICE da kreću u zajedničku pravni postupak u kom će angažovati nezavisnog veštaka za procenu štete.
„Bilo je nekoliko razgovora sa Gradom gde su dobijena određena obećanja. Međutim, smatramo da ulaskom u pravne procese postoji veća sigurnost i veća verovatnoća da će sve biti vraćeno u stanje pre izgradnje podzemne garaže. Naravno, sudski postupak i troškovi za to mogu biti između ukoliko dođe do vansudskog poravnanja, ali šta i kako će biti, videćemo tek pošto sudski veštaci, koje će angažovati pravni tim i stanari, obave veštačenje. Ukoliko dođe do spora, tužba bi išla protiv Novog Sada kao investitora i Inobačke kao izvođača radova, tako bi to trebalo formalno da se uradi, bar tako smo čuli od pravnika“, kaže za VOICE jedan od stanara. Vlasnici stanova za sada nemaju procenu kolika bi bila vrednost spora, što će saznati nakon angažovanja sudskih veštaka i njihove procene svih oštećenja, od kojih mnoga deluju dramatično.
Koncesionar: U pitanju su samo estetska oštećenja, nema razloga za brigu
Iz Inobačke, koja je izvođač radova na izgradnji garaže, a ujedno i koncesionar, poručuju da
građani ne treba da strahuju oko nadoknade štete.
„U toku je evidentiranje svih prijavljenih oštećenja u Tanurdžićevoj palati, odnosno veštačenje objekta nakon okončanja radova koji su uticali na sleganje. Trenutnim veštačenjem će se izvršiti uporedno stanje u odnosu na stanje zatečeno pre početka izvođenja radova, i to svih nepokretnosti sa obe strane gradilišta. Veštak je pristupio svakoj od nepokretnosti i sačinio pisani zapisnik i fotografisao stanje svakog stana, poslovnog prostora i zajedničkih prostorija, pre otpočinjanja radova na garaži. Sva šteta koja je nastala kao posledica radova biće vlasnicima nadoknađena”, kažu za VOICE iz ovog preduzeća, uz napomenu da je “najveći broj oštećenja estetske prirode, u vidu pukotina kreča ili maltera” i da “konstruktivnih, odnosno oštećenja koja utiču na stabilnost objekta, nema.
“Budući da su predstavnici Inobačke, dok su trajali grublji radovi na podzemnoj garaži, imali sastanke sa Skupštinom stanara Tanurdžićeve palate, postignut je dogovor sa Skupštinom stanara da se procena kompletne štete u prijavljenim stanovima radi nakon završetka izgradnje. Prema Ugovoru o koncesiji, Koncesionar je bio u obavezi da obezbedi polisu osiguranja od nastanka štete prema trećim licima, tako da građani ne treba da strahuju da neće biti nadoknađena sva evidentirana šteta za koju je utvrđeno da je posledica radova na garaži Modena“, poručuju iz Inobačke.
Garanciju da će koncesionar nadoknaditi svu evidentiranu štetu daje i Grad Novi Sad, koji je i zvanični investitor izgradnje podzemne garaže.
“Svaka šteta, koja bude prijavljena i za koju bude utvrđeno da je nastala prilikom izgradnje, biće sanirana o trošku Koncesionara. Koncesionar je u komunikaciji sa Skupštinom stanara, kako bi se definisao termin za ponovni obilazak objekata od strane veštaka, radi koordinisanog pristupa svim stanovima, poslovnim prostorima i drugim sadržajima objekata, a u cilju sačinjavanja novog stručnog nalaza kojim će se utvrditi eventualne štete nastale usled izvođenja radova na izgradnji javne garaže u ulici Modena u Novom Sadu”, naveli su iz Kabineta gradonačelnika u odgovoru na pitanja o oštećenjima na zgradi koja je deo zaštićenog jezgra Novog Sada, kao vredan arhitektonski spomenik.
Donka Stančić: Nikome nije smelo da padne na pamet da se tu gradi garaža
Radovi na izgradnji podzemne garaže u najužem centru oštetili su i Crkvu Imena Marijinog (katedralu), kao i najčuvenije delo arhitekte Dragiše Brašovana, zgradu Banovine, u kojoj se nalazi Skupštine Vojvodine. Istoričarka umetnosti Donka Stančić kaže da su u pitanju posledice “radova u zoni zaštite i mestima gde ne bi trebalo da ih bude”.
„Svi ti veliki poslovi kao što su gradnja te dve garaže, čak i da nije zona zaštite i da nije spomenik kulture u blizini, morali bi, po mom mišljenju, da budu mnogo studioznije proučeni pre nego što se izvode. Znači da se sve analizira pre nego što se donese odluka. Sada kad vidimo kako se javljaju oštećenja na okolnim objektima možemo da zaključimo ne da nije bilo analiza, nego nije bilo ni promišljanja. Sve što sada vidimo kao štetu nastalu izgradnjom podzemnih garaža je rezultat rada neke ekipe koja očigledno nema ni iskustvene norme, ni kredibilitet, a ni znanja. Nikome nije smelo da padne na pamet da se tu gradi garaža”, kaže za VOICE Donka Stančić.
Pored oštećenja spomenika kulture, naša sagovornica se osvrnula i na estetski dojam celog projekta.
“Pogledajte samo kako to izgleda sa strane, imamo neke betonske, ne znam ni kako da to nazovem što viri iz zemlje, prosto sam se šokirala kad sam to pre nekoliko meseci videla prvi put. To je katastrofa, to je poništavanje Brašovanovog dela, moderne arhitekture i još katedrale. Znači ni u snu nije smelo sve ovo da se desi. Sad mi govorimo o posledicama, popucali zidovi u Tanurdžićevoj palati, pre toga u Banovini, Skupštini Vojvodine, i to su sve“, priča istoričarka umetnosti. Ona dodaje da nije verovala kada je prvi put čula tu informaciju da se gradi podzemna garaža na dva nivoa ispod ulice Modene.
„Znači, ti si tu, treba ti ne znam pet metara do Trga Slobode i još pet metara da uđeš koliko u gradsku kuću, Magistrat. Šta je cilj toga da se automobili dovlače ovde u centar, a sve vreme se priča o tome kako bismo hteli da proširimo pešačku zonu? Pa kako će da je prošire, ovako?”, pita se ova istoričarka umetnosti. Ona takođe ističe da, ukoliko stanari pokrenu sudski spor i dobiju ga, da to ne bi bio prvi put da Novosađani plaćaju štetu koja je napravila radikalna, tj. napredna vlast.
“To nam se već dogodilo tokom gradonačelnikovanja Maje Gojković sa autobuskom stanicom ATP Vojvodine. Mi stanovnici plaćamo nešto i ne znamo šta plaćamo, ali sigurno ćemo platiti. Takva je sada politika i saradnja ljudi koji vode Grad, urbanista i investitora. To je sve povezano“, zaključuje Donka Stančić.
Podsetimo da se garaža gradi u sklopu koncesije koju je Skupština grada dala tokom “zanimljivog” izbora koncesionara tokom proleća 2020. godine, kada je vladalo i vanredno stanje zbog korona virusa. Opozicija je tada kritikovala proceduru, ali sve se završilo na kritikama koje niko iz vladajuće većine nije niti saslušao. Koncesioni ugovor je potpisan sa firmama Inobačka i Breiteneder Immobilien Parking na 43 godine o izgradnji četiri garaže, od kojih je rok za gradnju tri godine od trenutka kada Grad preda lokacije. Završetak radova na izgradnji podzemne garaže u ulici Modene očekuje se do kraja godine.
Žarko Bogosavljević (VOICE)